Hi uolls .... Assalamualaikum semua.
Aku selalu dapat Komen mengenai Cara nak refund kat shopee disebabkan entry yg pernah Aku post dulu.. klik Sana 'dapat refund shopee'. Dalam post Aku dapat refund tu dari seller from China ....so far tak ada masalah dengan seller. Dia bagi kerjasama yang baik.
Dari Komen yg aku dapat, ada kes buyer mengalami kesukaran utk refund/return disebabkan seller susah deal. Aku nak explain cara2 nak refund/return tu pun susah sebab kes kebanyakkan tak sama dan ia melibatkan system jgk kan. ... So Hari tu Aku Ada terbaca pasal refund/return shopee nih kat Facebook. Aku rasa experience hakak nih boleh membantu buyer diluar Sana yang bermasalah dengan seller shopee from China nih.
Sebarang pertanyaan boleh ja terus ke FB akak tu yeh.
________________________________
Dari Komen yg aku dapat, ada kes buyer mengalami kesukaran utk refund/return disebabkan seller susah deal. Aku nak explain cara2 nak refund/return tu pun susah sebab kes kebanyakkan tak sama dan ia melibatkan system jgk kan. ... So Hari tu Aku Ada terbaca pasal refund/return shopee nih kat Facebook. Aku rasa experience hakak nih boleh membantu buyer diluar Sana yang bermasalah dengan seller shopee from China nih.
Sebarang pertanyaan boleh ja terus ke FB akak tu yeh.
________________________________
Copy paste dari FB Sha Ramson Abdullah
Ini pengajaran untuk kita yang order barang Shopee dari China. SELLER SHOPEE DARI CHINA SAJA. BUKAN SELLER DALAM MALAYSIA. Apa perlu buat jika kita dapat barang yang salah atau terima barang yang rosak, kemek, pecah atau kualiti barang yang kita terima tak cukup? Teruskan berjuang! Jangan termakan pujuk seller. Seller paling takut bila BUYER KLIK BUTTON REFUND. Ini ketakutan terbesar seller Shopee dari China.
Kes saya :
1. Order barang pada 5hb.
2. Dapat barang dalam masa yang sangat lama iaitu 16hb.
3. Bila buka parcel yang dihantar, rupanya seller salah hantar barang. Salah saiz. Saya order beg saiz besar tapi dapat kat tangan saya ni saiz kecil.
4. Kerugian 2 kali ganda. Masa ini jangan tunggu lama. Terus KLIK BUTTON REFUND. Maksudnya, kita nak duit kita balik.
5. Bila beritahu seller, seller TAK MENGAKU yang dia hantar barang salah. Dia kata dia hantar saiz yang betul. Ohh jenggg π
6. Seller minta gambar packaging dan saya beri gambar barang beserta UKURAN dan NOMBOR PACKAGING tapi seller tetap tak nak bagi refund pada mulanya sebab bermati-matian dia kata dia hantar saiz yang betul.
7. Saya contact Shopee guna LIVE CHAT.
Pihak Shopee suruh tunggu saja. Okey. Boring. Jangan guna LIVE CHAT. Sia-sia je sebab TIADA PENJELASAN TERPERINCI dari staff Shopee yang guna LIVE CHAT. Nak tunggu sampai bila?
8. Seller sepatutnya dibayar balik pada saya : RM 40.14 tapi seller cakap dia nak refund RM 8.55 saja! haha.. tak masuk akal. Part ni korang jangan pi cancel refund plak dan terima refund dia yang berharga RM 8.55 tu. Jangan termakan pujuk seller, kononnya nak settle cepat.
9. Sila teruskan perjuangan mempertahankan duit kita dengan cara CONTACT SHOPEE ditalian +60327779222 , bukan contact seller. Seller akan merapu-rapu nak jugak kata dia saja yang betul.
10. Saya dapat staff Shopee yang sangat baik yang ajar saya JANGAN KLIK BUTTON CANCEL REFUND jika seller masih tidak mahu confirmkan pulangan balik duit kita selama 4 hari kerana seller hanya ada 2 pilihan saja bila kita buyer dah klik button refund :
πReject
πAccept
"Apa jadi kalau seller klik button Reject? Adakah saya tak dapat duit saya balik? Walhal seller yang salah sebab hantar barang yang salah."
saya tanya staff Shopee.
"Sekiranya seller klik button Reject, kami akan menghantar email kepada Seller dan Buyer untuk investigate kes ini. So Cik Sha tak perlu risau sebab gambar barang yang Cik Sha bagi kami ni semua dah cukup kuat."
jawab staff Shopee.
So kes salah hantar barang / barang rosak / tak cukup kualiti, kita perlu HANTAR GAMBAR BUKTI PADA SHOPEE :
1. snap gambar parcel yang belum dibuka. Ini penting tau.
2. snap gambar details penghantaran yang ada nama, alamat seller dan buyer pada parcel.
3. snap gambar parcel yang telah dibuka beserta gambar barang yang salah / barang rosak / barang tak cukup kualitinya. Jika barang tu salah saiz, sertakan tali ukur sekali pada barang tersebut.
4. Screenshot ordering kita pada Shopee beserta details pembelian kita (jenis barang, ukuran)
5. Kalau ada nombor packaging, snap sekali gambar nombor packaging.
Alhamdulillah!
Saya dah buat dan akhirnya seller refund jugak setelah 4 HARI BER'JUANG' dalam chating.
Apa jadi bila seller klik button ACCEPT REFUND?
Barang yang ada di tangan kita itu adalah PERCUMA dan telah menjadi hak kita secara automatik. Ini yang staff Shopee beritahu saya berkenaan barang yang ada di tangan saya. Sebab itu seller paling takut bila BUYER KLIK BUTTON REFUND. Ini ketakutan sebenar seller Shopee dari China. Jika Shopee kata pulangkan barang refund tersebut, bukannya perlu pos semula ke China tapi hanya di Shah Alam, kata staff Shopee dalam talian semalam.
Ingat ya... ini berkenaan SELLER SHOPEE DARI CHINA SAJA. BUKAN SELLER DALAM MALAYSIA.
.
Sha Ramson Abdullah
selasa | 1.53pm
P/S : Nak dapatkan discount RM 8 dari shopee? Guna code voucher ini -->> CTCHE228