Sudah semestinya sesiapa yang bekerjaya
punya matlamat hidup sendiri kan? Iyer dok??
Jangan katakana uolls yang bekerja aje,
yang tidak bekerja pun punya matlamat sendiri umpama si tikus bermatlamat dapatkan
cheese di atas dulang pembakar..*apa kena mengena ni?
Wokeylah,memandangkan aku ni pun bukan dr
muhaya atau syed muzaffa yang tidur berbantalkan bulan dan bintang, meh aku
straight to the point. Pointnya adalah nak share tips dengan kowang ajepun…
hihi
[poyo, smpai kuar segala bulan dan bintang ko yeh]
Pertama kalinya, kena ada matlamat. Aku
peduli apa kowang kerja dalam bidang apa pun, jualan minyak urut, service body
ke, cari gali gold ke, tanam tebu dipinggir bibir ke, apa-apa jelah janji
kowang ada sasaran matlamat dalam kerjaya kowang. Sasaran ini penting gak sebab
akan jadi pendorong atau motivator untuk
kowang lebih tekun dan focus. (- .. -) *kembang kempis ..kembang kempis.
Kedua kalinya, rancang kerja dan laksanakan
kerja. Point ni aku titikberatkan sebab klu kowang cekap dan berinisiatif
,kowang perlu bijak dan tahu kerja yang lebih penting dan yang mana perlu
dibuat dahulu.
Point yang ketiga, jangan buat kerja last
minute. Walaupun ini adalah fv aku, aku tak galakkan kowang berperangai macam
ni sebab nanti jadi macam aku kelang kabut macam lipas kudong kena racun tikus.
Dah lah kudong, kena racun pulak, kan tragis tu? Bos kowang pun akan hilang
keyakinan kat kowang sebab tak bijak manfaatkan masa dalam bekerja, hah gitu!!!
Berdikari. Kowang kena pandai berdiri di
atas kaki sendiri, bukan pinjam tongkat moyang kowang buat stand, kononnya leh
berdiri sama tinggi, duduk sama rendah ngan bos uolls.
Opsss!!!! Point macam
lari jerk kan?? (-______-)
Walaupun kowang bekerja dalam teamwork,
kowang tetap kena pandai berdikari, jangan menyusahkan ahli pasukan. Klu kowang
ni staff bawu no wonder lah, memang perlukan tunjuk ajar owang lama tapi klu
dah berbulan keje masih nak harapkan owang lain memang mintak kaki la jawabnya…
Pandai simpan barang. Ni berkaitan dengan
alat tulis kowang yang kowang guna masa bekerja. It’s normal kalau alat tulis
kowang tu hilang dan kowang xtahu siapa yang amik. Tapi untuk kemudahan dan
kesempurnaan kowang semasa bekerja , kowang kena pandai menyimpan. Contoh,
tiru macam saya! Saya tulis nama kat pen saya. Saya tulis nama yang freak
budget owang nak amik pun geli…ngeh ngeh
Jangan malu bertanya. Owang tua-tua dulu kata
malu bertanya sesat jalan walaupun kowang dah tentu bijak dan tahu jalan ,kadang-kadang datang
juga blur kowang tu kan.
Tanya aje, jangan jadi bodoh sombong,nanti owang nak
berkawan pun tak nak.
Seterusnya, tidak berkira kerja. Belajarlah
membantu dan berkongsi dengan rakan sekerja. Jangan nak kedekut sangat kudrat
dan ilmu yang kowang ada. Berkongsi lah kalian dan bantu membantu sebelum ajal
menjemput…eh? Hihi…memain jer,jgn siyes sngat..lex ah beb!!!!
Pokok kata
janganlah kerek sangat klu kowang buat kerja jabatan lain, bagus untuk kowang
juga sebab dah dpt satu experience baru.
Last but not least, tidak ulangi kesilapan.
Manusia memang suka buat kesilapan, sengaja atau tak sengaja. Tapi bila bos dah
tegur cuba admit dan jangan mengulangi kesilapan yang sama. Sekiranya kowang
jenis yang memperbaiki diri dan cekap dalam bekerja, bos pun senang dan suka
kerja kowang.
Kowang jangan tak tahu, tips yang aku share
ni memang ada kena mengena dengan aku. Bak kata owang giler, ‘jiwa kacau’
…perghhh owang gila pun ada kata hikmah bagai.
Honestly aku sendiri tak tau macam mana nak
ikhlas dalam kerja sebab tiap hari kerja sakit hati jer memanjang. Bayangkan,
boleh pulak si kapok pegi bercerita dekat hr manager ,aku buat kerja internal
je. Kerja external semua dia yang buat …what the f*** was that?
Urmmm…dia jer yang buat kerja yeh?
Sampaikan sempat lagi main games. Aku pulak goyang kaki je hari-hari sampai
terkocil [read:buang air kecik] pun kena tahan sampai setengah jam bawu lah leh buang…
sib tak
bocor…erkkk!!!!!!!!@#$%^&
P/S: marilah kita bersama-sama muhasabah diri untuk maju dan iklas dalam segala urusah..amin!! :-)