Nuffnang ads

Thursday, August 12, 2010

Peristiwa satu ramadhan

" Tie!bangun sahur!bangun cepat!". ayah setulus hati membangunkan aku sahur..mmang sejak azali ayah la yg akan mmbangunkan ank2 untuk bersahur. aku akan sentiasa windu saat itu.
"Ermmm,jab la yah..malas". aduyai pa nak jd ank dara sowang nie.

sambil memejamkan mata ku kedengaran pinggan mangkuk berlaga-laga antara satu sama lain gara-gara dikerja kan mak. sudah tentu la mak tengah sibuk menyiapkan juadah untuk sahur. ada ank dara sowang pon bkn nak tolong.

stengah jam berlalu aku masih berbaring dikatil cuba mengejar mimpi indah yg berlalu td..aduyai melepas lg.pinta bilik dikuak dari luar.."oiii bangun!" suara ayah sambil mengetuk2 kuat pintu bilik.
aduyai klu dah ber'oii-oiii' 2 dah dangerous la.dah tahap geram dah 2,hilang segala kasih syg..

terkedek-kedek aku bangun. rasa cm berat punggung jer. selesai membasuh muka, dengan bangganya aku bersila didepan juadah yg telah terhidang. disaat aym goreng hampir mendekati bibir mulusku, telingaku mendengar sayup suara azan berkumandang. subahanallah betapa besarnya kebesaran Mu. masuklah waktu subuh yang ditunggu orang-orang beriman.

selesai azan subuh, mak bermukadimah,pa lg membebel la. "hah tu la,owg gerak xnak bangun,kan dah xsempat.padan muka syg sngat tido 2".
aku hanya tersenyum manis. bersyukur dengan nikmat yg allah kasi. "xpe,xkisah lah mak. esok pose tangguh dulu".
"amboi banyak cantik! ingat pose 2 cm diet ka leh tangguh2" menjegil mata mak nak tunjuk tegas..
" abis dah ABC nak wat cmner. terima ja lah".
" ceh..kuang asam punya budak.sia-sia ayah kejut.mengabiskan beqeh"

aku pon sambung makan..yum3 sedapnyer hehehehe...ngeeengee

glosori
ABC= allah bagi cuti
gerakkan=kejutkan
beqeh=beras

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...