Nuffnang ads

Wednesday, June 15, 2016

Tips berjimat di bulan ramadhan

Mana-mana blog pun sibok update juadah berbuka ja. Aku plak suka ja menjamu mata. Aku suka tengok pic makanan okey....pastu telan-telan air luar...gosok-gosok pewut...woii saiko sangat!


Masa bulan Puasa nih lah lapaq mcm-mcm.
Pegi Bazar mesti dah rambang biji mata. Dah beli lauk semata, kuih semata....tetiba...eh, tak cukup nih...pewut lapaq sangat. Kena beli lagi kang tak kenyang! Otakkkk! Pewut ang tu container manusia bukan tong sampah atau pun tong drum. Hagak-hagak lah nak membeli pun.

Fikir sikit pembaziran tu amalan syaitan. Setan dok tepuk amai-amai, loncat-loncat beruk kemenangan ang tak taw. 

Meh...mektie nak share tips nak elak pembaziran atau pun leh dikatakan tips jimat dibulan Puasa. Tips nih cara aku lah. Aku kan dekut taik hidung masin berlemak sikit. Kehkehkeh

Berkira dalam berbelanja.
Aku ni xtaw lah kedekut category  apa.
Nak beli air Batu 5kupang pun patratuspatblas Kali fikir. 5kupang tu banyak, kalo beli tak habis aku sorang minum. Kan pembaziran Kat situ. Kekdahnya Adik aku balik Bawu dia beli....uihhh..selamat 5 kupang aku.....nampak tak tips jimat Kat situ? Hahaha :D

Nak berkira dalam berbelanja pun hagak-hagak lah. Jangan sampai ang punya berkira tu owang leh gelar ang tangkai jering
, tangkai genuak, tangkai petai atau tangkai yg sewaktu dengannya. Sedih!!!

Masak sendiri.
Yah....ini sangat jimat. Sekurangnya bila masak  sendiri Kita boleh agak bape banyak nak masak, bape orang nak makan. Dan makanan yg dimasak boleh simpan sampai sahur. Bangun sahur just panaskan jer. Mcm aku sendiri, aku prefer masak sebab utamanya adalah malas ...eh silap...sebab jimat dan bersih... Hahaha. 

Dan masakkan yg aku masak adalah sangat simple. Even ikan goreng ngan sambal belacan pun dah cukup selera dan kenyang. Tak yah nak Beria sangat lah lauk tu. Kesudahnya tak habis pung mkn.


Beli after berbuka.
Kan aku dah cakap...utàma kena jimat. Tahu...kdg-kdg balik keje tu dah penat..mana nak masak, mana nak uruskan anak, uruskan diri, uruskan rumah lagi. So skali skala beli Kat Bazar tak ada salahnya kan. Harga lauk dipasaran memang sangat mahal. Lauk yg Kita bungkus tu boleh skali makan jer. Kena kau beli banyak Jenis..aci Kat India tak habis makan. Pastu panaskan lah sampai mampu nak telan. So, pegi beli lauk Kat Bazar lepas berbuka. Sebab apa taw....Bazar dah start mengemas setelah berbuka. Masa tu orang dah balik Umah masing-masing. So pelanggan consider dah tak ada. Ang p beli masa tu confirm dia kasi extra kat ang....yerlah nak habiskan stock. Depa pun malas apa nak mengemas lauk2 balance tu....nak kena tapau bwk balik. Kena peniaga yg pemurah dia kasi free jer.

Sharing is saving
Marilah Kita berebut membuat pahala. Masak lebih sikit kasi jiran tetangga merasa. Rezeki lebih elok dikongsi kan. Mesti pernah dengarkan...nak murah rezeki kena buat apa adik-adik? Yer...betoi...banyak kan bersedekah. Ang bagi banyak ang akan dpt lagi banyak.

Tapi sedekah tu biar iklas noh...sat g jiran pulang Tupperware kosong dok merungut plak.. pahala pun melayang. Hehe

Okey..cukup lah tips untuk hari nih. Bosan dan letih sebenarnya. Dah two weeks berkejar kejaran, kelang kelibut settle kan hal hidup nih. Nanti sembang lagi.

Bye



1 comment:

  1. zizie pilih masak sendiri.. kekadang, rasa xlalu sgt nk makan byk2.. biarlah perut ni rehat sat sebulan... nnt nk kena kerja lg 11 bulan.. hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...