Nuffnang ads

Saturday, November 26, 2016

Sensitive kah aku?


Dah suka plak nak bincang sal isu-isu berat...hehe
Tetiba isu berat perhal.....dah lah update sebulan sekali hahahha...
Sesekali nak tunjuk pandai leh kan.

Lompat punggung aku baca newspaper Metro Pasal tajuk isu 'TOng Awet Mayat' tu. Awet Mayat' okey...bukan awet muda! (Okey, tak kelakor)

Sebenarnya aku dah dengar Kat radio era pun pagi tadi tapi mcm biasa lah aku kan jenih tak amik port sangat. Tak tanjat pun lah sebab aku dah cukup tanjat dan hangin dengan kete kenari ek yg cermin tingkat mcm akuarium tu. Dia duduk line kanan tetiba masuk line kiri nak potong que. Kiri memang clear masa tu, so aku memang tengah tekan minyak nak laju sekali dia zappp masuk kiri ...terkejut aku. Untunglah aku sempat tekan break dan package hon tanda geram sngat dah dan kete belakang aku pun sempat break. Kalo tak memang naya lah hujung2 bulan mcm nih duit nak melayang plak. Bengong punya kete.

Ko kalo dah bengong sangat pun jgn tunjuk sangat. Ko masuk lah sikit2 Kepala kete ko tu... owg belakang kiri tahu lah ko nak masuk...so owg boleh bagi laluan Kat ko. Dah mudah... bkn susah pun. Lesen terbang ke hape ko nih. Pagi2 dah buat aku badmood.

Okey dah sesi luahan perasaan ....sambung citer apa tadi? Hehe 


Kesiannya lah hai Kat dua beradik kecik tu...atoii!!! Apsallah bengong sangat. Apa budak kecik boleh buat?....Tak ada kudrat pun nak melawan. Nih masalah bila kita kurang sensitivity. Sampai melayang nyawa bebudak tu di buat dek teman lelaki ibu dia.
Paling tak tahan ibu dia buat apa ek? Apsal biar ja owg tu buat mcm2 Kat anak ko?

Aku serious tak paham...aku agak couple tu psyko lah tak pun sakit jiwa tahap otak mati. Fikiran dah tak boleh rasional. Wei...org gila pun sayang anak lah!

 Dimana letaknya naluri ko sebagai seorang ibu? Anak ko , darah daging ko...ko yg lahirkan dia...ko lupa ke kesakitan yg ko kena tanggung saat lahirkan bebudak tu? 
Anugerah yg tak ternilai Allah kasi ko. Couple lain ramai yg diuji tak punya Ank...tapi ko? Tuhan kasi ko buat mcm anak patung dpt kat market ja. Adoilah !!!

Bayangkanlah.....darah daging ko sendiri kena pukul sampai mati, sebelum tu kena dera bagai....lagi ko diamkan diri tak buat apa2? Suspek yg dera tu pulak bkn laki ko, tak ada ikatan apa pun sesuka hati nak pukul anak orang...bengong sungguh lah!

Okey lah...mungkin ko takut sngat. Tapi ko boleh ja kan suruh si kakak tu lari mintak tolong? Ko boleh ja kan jujur dengan pengasuh bebudak tu anak2 ko kena dera. 

Bila polis datang siasat boleh pulak ko maklumkan Kat polis anak pompuan ko kena pukul sampai lembik dan anak lelaki ko pulak dah mati disimpan dlm tong ikan. Madam tu aja? Boleh? Owh...stress aku pikir. Logical tak isu nih sampai tahap nih?

Sedih aku! Apsal ibu dia tak kena pukul skali hah? Pelik aku! Kes macam nih penah jadi dah sebelum nih ..Tapi tu lah.... sensitivity tu kurang...sebab tu kes seakan sama terjadi lagi. Macam mana ko boleh taat sangat dgn lelaki yg belum ada ikatan dgn ko? Siap boleh biar dia buat mcm2 Kat anak ko. Mana kasih seorang ibu? Mana kemanusiaan ko?

Apa nih? I cannot accept okey....boleh jadi gila kalo kena Kat ahli keluarga sendiri.

Ya Allah...mintak dijauhkanlah.

Tu satu hal...nih satu hal lagi. Kalo Kat office ni....isu hangat Pasal asset pompuan, hot item.. giler orang kita sekarang nih! Ko boleh dok pi jaja citer Pasal budak lelaki tu stim tengok aset bdk pompuan tu. Ko tak leh pikir semua tu aib orang? Ko dok pi jaja citer tu sama lah mcm ko jaja aib orang tu. Elok-elok minah Polan nih tak taw ...ko dok jaja dah jd taw dah...pastu minah Polan nih pulak pi jaja Kat orang lain. Jaja aib orang tu dosa ..bengong! Satu hari tuhan bukak aib ko Bawu ko taw kain ko tinggi ke rendah....terkoyak ke terbukak. 

Hello...yang memalukan mcm tu ko tak yah citer lah ...jaga sikit perasaan orang. Ko ingat dia tak ada perasaan malu ke. Walaupun dia happy good lucky... sporting sekali pun...ada limitation...respek perasaan owg lain...fikir sensitivity owg lain. Bawu orang pandang tinggi Kat ko. 

Maaflah kalo ada yg terguris ataw terkesan ngan entry nih. Ada yg fikir aku poyo ke hape ke.... sebenarnya peringatan utk diri aku sndiri jgk. Jaga sikap... attitude kita. Kdg2 menguris perasaan owg lain...yg kita nampak dan sedar boleh mintak maaf. Yang tak nampak and tak sedar tu nak Kira mcm mana? 

Eh...aku nak period ke tetiba emo??
Auummm....huhu

So conclusion nya disini...tolong lah ingatkan diri masing2 memikirkan sensitivity persekitaran kita.

Akhir kata dari diri yg poyo ini...

Kurangkan controversy....hidup dgn aman....bahagia dgn reality 

Hahaha....kewll tak statement? :p




2 comments:

  1. Itulah lately ni banyak sangat kisah menyayat hati.
    Kisah orang islam bunuh dirilah.
    Kisah bapak bunuh anaklah.
    Macam kisah tong awet mayat kat atas tu macam susah sangat nak percaya ada manusia sanggup buat macam itu.
    Tapi iu memang kisah benar bukan drama petang-petang tu.
    Semoga dijauhkan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...