Nuffnang ads

Wednesday, July 3, 2019

Anemia during pregnancy


Assalamualaikum semua readers...Kalo Ada lah Kan hehe. Lama tak update..moh lah membebel Sikit! Kita update pasal pregnant Kali kedua nih... Aku masa pregnant baby ALuth lagi mmang Ada masalah Hb. Doctor sahkan anemia during pregnancy. Baca sini HB Low lah pulak .Tapi HB aku berjaya diatasi sampai waktu bersalin. Masa bersalin ALuth, HB aku boleh jadi normal lah pulak, 12 . Ajaib Kan? Syukur lah Allah permudahkan. 

So bila pregnant Kali kedua nih memang Aku agak hati-hati...nurse pun asyik Tanya ja makan ubat ke tak? Hahaha..of course makan lah..sedangkan selalu jugak lupa nak makan..bahahaha..nipu ja keje ang!

Since Aku penah Ada anemia, pregnant Kali nih nurse bagi Aku double heamatenik. 
Folid acid (FA) tu 2 biji Siang 2 biji Malam
Ferrous Fumarate (FF) tu 2 biji Siang 2 biji Malam dan Obimin tu 1 biji Malam. So total semua 5 biji Aku kena telan sehari. 

Dan alhamdulillah..HB Aku berjaya dikawal sepenuhnya. Tapi sedih bila sampai ja 28weeks, Hb Aku boleh drop pulak 😭
Punca dia Napa nak taw? Sebab Aku ketagih minum kafien...puasa tu Hari, hari-hari laki Aku Beli teh ais, coffee ais. 
See...semua Salah laki! Sapa soh dia Beli huhu. Minuman berkafien tak elok utk kandungan k. Dia menghalang penyerapan nutrisi pada bayi. So elok elakkan yeh. Owh nurse cakap lagi mungkin jgk sebab makan pulut lemang banyak sngat hahah.

So solution nya Aku kena stop ketagihan nih dan mulakan Gaya hidup sihat..cewahh! Hahaha buat teruk!

18/06 tu Hari 10.3
Semalam 02/07 dah Naik 10.7

Alhamdulillah... walau pun Sikit tapi good lah Kan Naik Sikit pun. Nurse cakap kena struggle lagi naikan HB, Kalo tak kena cucuk ubt kat punggung. Owh Mai...I tatut..tempat lain ok lagi k punggung tak boleh ...sakit kot!


Sekarang nih Kan musim durian.. hah terliur tak? Aku ni makan durian banyak Kali jugak. Aku mcm risau pulak..ramai yg cakap makan durian boleh terberanak. Owh Mai....!

Masalah Aku sekarang nih..laki Aku tu asyik Beli durian ja.... Nyampah aiih!

Sekarang kandungan dah 33 weeks. Aku Rasa Sarat teruk sangat dah. Pusat pun dah timbul. Seram nengok perut sendiri lagi-lagi bila tengah baring. Sakit pinggang, sakit tulang pinggul, peha tak usah cakap lah...hari-hari nangis tahan sakit. Anak Yang sulung pulak tengah capai umur  melasak. Kadang-kadang letih sangat tu sampai bad mood, anak dimarahnya, laki pun kena marah. Selalu jugak emosi...kenapa Aku Yang mengandung? Saiko tak pompuan nih? Huhuhu


ALuth nih skrang manja nor..nor. nak ajak berdukung ja. Ajak berjalan kat Taman. Aku dah lah tak larat bwk perut. Kalo bawak jenjalan ja boleh lah..tapi dia melasak Tu..ooii Tak tahan lah mak ang nak melayannyà. Dah Sarat nih bior tunggu ja walid dia bwk berjalan. Mak ang mmang dah tak mampu nak mengawal. 

Layan lah gambar ALuth tengah melasak. Setiap Hari k..bersepah umah dikerjakNnya. 


Anak bertuah makan serai 🙈


Fuhhh! Panjang jugak entry membebel Aku Kan... huhuhu. Okey lah cau Lu..baby ALuth pun dah bangun...jab lagi ajak kuar main lah tu budak bertuah tu. Eskinol, serum aloevera, Aztec clay mask dan serum snail truecica tengah ready stock. Boleh wasap mak hencik yeh www.wasap.my/60175433604

COD available area Bayan Lepas Penang, alor setar dan Pendang. 

Bye...bye loved 😘

4 comments:

  1. MasyaAllah mujur yang pertama tu naik ke 12 dengan jayanya. Sis cuba makan bayam merah banyak-banyak. Atau pun Sis boleh cuba Vita-Lea (Iron) dengan Vitamin C Shaklee. Macam kat Testimoni ni ^^

    ReplyDelete
  2. moga sihat ye.
    terkenang dulu time aida pregnant, hb lowest was 7 :)
    doktor jadik hairan, jadik risau. time tu sarat dah 8 bulan.
    tapi alhamdulillah, semua ok la hingga bersalin.

    ReplyDelete
  3. Semoga di permudahkan Allah urusan cherry bersalin kelak ♥

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan. Dah tak lama tu....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...