Nuffnang ads

Tuesday, March 27, 2012

SAD STORY

Seluruh penduduk Malaysia semestinya sudah sedia maklum mengenai isu semasa Malaysia hari ini iaitu Remaja lari dari rumah. Tak lupa jgk dengan isu kanak-kanak hilang. Jenayah sekarang sasarannya adalah pada remaja dan kanak-kanak..sangat-sangat membimbangkan…Kepada Parent yg menjumpai kembali anak-ank mereka yang hilang tu aku nak ucapkan tahniah n jaga la diowg baik-baik lepas ni n kepada parent yg xjumpa lg ank diowg smpai skrang ni banyakkan bersabar dgn ujian terbesar itu. Sapa yg xsayang ank kan..aku yg masih single ni pun syg ank kucing aku 2....

Bila kita pikir2x dan analisis punca berlakunya perkara ni,kita patut salahkan siapa??adakah parent yg patut disalahkan @ank tu yg patut disalahkan @ penjenayah 2 yg patut disalahkan?? Tp aku rasa penjenayah tak patut dimasukkan dlm list sbb penjenayah mmang jahat.nama pun penjenayah kan….

Kita sbgai (kemungkinan)mangsa kena more alert dgn persekitaran kita. Kita kena elakkan diri kita dari jd sasaran contoh jgn keluar dari rumah sowang2x..Parent yg ada anak kecik 2 pulak jgn biarkan ank kuar main sowang2x,dunia skarang bhya. Bkn mcm dunia kita dulu (mcm la aku ni tua sngat),anak2x lepas bebas,kau nak g mana lantak ko lah janji balik rumah….Anak-anak dulu selamat dilepas bebas sbb tak terdedah dgn gejala social @jenayah tp anak2x skrang mmang kena kawal..Aku kecik2 dulu kuar main awal pg senja bwu balik,parent aku xwisau pun (kena marah 2 mesti)..knapa??sbb persekitaran slamat. So bila kita compare anak2x dulu dan skrang,kita pasti akn perolehi punca anak2x hari ini terdedah dgn bahaya.

Kita sedia maklum sekarang,Hmpir 100% Malaysia maju dengan teknologi. Telefon canggih dgn wifi sgala,dunia dihujung jari dan teknologi ini sudah mampu disediakan parent untuk anak-anak.. Pnggunaan teknologi ini lah mendekatkan ank remaja dgn gejala yg tidak baik (sekiranya salah guna)…Remaja skrang majoritinya dah pkai gajet sndiri,nak mkn dgn gajet,nak tido dgn gajet,mandi dgn gajet,bercinta pun dgn gajet …so bilannya time bersama family?? Pada aku Parent harus sekat penggunaan teknologi aspecially telefon bimbit dalam kalangan remaja bawah umur. Sebab telefon bimbit bukan satu keperluan untuk ank remaja. Internet mungkin keperluan tp harus dipantau Parent.

Keruntuhan institusi kekeluargaan juga boleh mnjadi punca remaja lari dri rumah.
Hal ini,sudah pasti masyarakat sedia maklum,ank remaja yg lahir dari keluarga yang berantakkan pasti mudah memberontak dan tertekan. Kekurangan kasih sayang dan perhatian dalam keluarga menyebabkan mereka mudah terdedah dengan gejala tidak sihat
Dan merosakkan diri sendiri. Mereka lebih selesa mncari kasih sayang diluar dan mudah menpercayai teman lelaki walaupun baru kenal.

Pada aku,kita tak perlu salahkan sesiapa dlm hal ni even parent sndiri sbb xde parent yg nak anak diowg jd mangsa pun. Yang aku tahu semua pihak baik parent,masyarakat,pihak berkuasa n pihak media 2 sndiri kena sama-sama berperanan dlm mencegah sebelum terlambat….

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...