Nuffnang ads

Wednesday, March 14, 2018

Resepi Mudah Spaghetti Carbonara


Hi Assalamualaikum semua!

Seriously penat siottt edit text Kat gambar. Gigih aku edit, ulat beluncas pun tak gigih cam aku la ....hahaha

Malam nih aku nak share resepi Mudah tahap darjah satu pun boleh buat sambil pejam mata jer...hikhikhik

Kita masak spaghetti carbonara Mushroom jer

Ini adalah bahan-bahannya

Spaghetti direbus (secukup makan)
Sos Prego carbonara mushrooms 
1 genggam udang 
1 genggam ayam (dicincang)
Bawang Holland (dicincang)
Garam (secukup Rasa)
Blackpaper dan whitepaper  (secukup Rasa)
1/2 cawan susu HL
1/4 potong limau nipis (optional)
daun ketumbar (optional)
1 keeping cheese (optional)

Mula-mula rebus spaghetti sehingga betul-betul masak. Untuk elak dia melekat antara satu sama lain, titiskan sedikit minyak dalam air rebusan tu lah k. Lepas tu angkat Dan toskan. Kemudian letak tepi Dulu itu spaghetti. Now, Kita nak buat kuah dia plak.

Tumis bawang Holland sehingga naik bau. Aku suka guna bawang Holland Sebab rasanya Manis dan baunya Tak tengik.

Boleh jugak guna bawang puteh tapi aku tak guna pun sebab bawang puteh habis....dan harganya pun Mahal kan...apasal lah bawang Puteh nih Mahal sangat, diowg tanam atas awan ke hape? Hekhekhek -..-

Dah naik bau itu bawang boleh lah masukkan isi ayam dan juga udang. Aku guna udang yang kecik tu aja. Udang pun Mahal. Udang yang kecik nih aje sekilo dah 24 hengget. Why too expensive? 😭

Agak-agak ayam dah masak. Boleh masukkan sos Prego dan susu cream. Aku guna susu HL ajer Sebab rendah lemak.

Kemudian masukkan garam, blackpaper dan whitepaper secukup Rasa.

Boleh jugak masukkan cheese sikit. Cheese akan membuatkan spaghetti korang lemak2 sikit rasanya dan sedap...hehe

Owh yah...lepas masuk sos Dan susu dah boleh slow api dapur k.


Last but not least boleh masuk daun ketumbar dan sedia dihidang.  Yah...yah...jangan lupa tutup api dapur sebelum ia menghangitkan masakan anda.
-..-

Lastly perah asam limau sikit sebelum dilahap sambil pejam-pejam Mata angkat-angkat kening...bahahah 😘

Gambar spaghetti carbonara yang aku masak Kat atas sana nun yeh....yang ini gambar aku lahap spaghetti Kat #kelamkabootcafe.

Makan spaghetti carbonara Kat cafe tu lah aku tingin nak try masak. Gigih aku gi beli barang Kat matahari mall tadi. Hahaha

Bagus jugak rupanya skill masak aku. Tak sia-sia lah beli udang Mahal. Kahkahkah

Selamat memasak spaghetti carbonara mushrooms paling senang di abad mellinium. (Spelling Salah...lantak Sana 😅)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...