Nuffnang ads

Wednesday, March 7, 2018

Lahirnya Ahmad Luth Alfateh Bin Ahmad Shahrin


Assalamualaikum...hai yuall!

Wahhh! Excitednya lah Rasa nak cerita pasal bersalin anak pertama, buat pertama kali, pengalaman pertama kalinya nih ...good job Hawa, Baby normal delivery dgn berat 4.08kg, u r supermom, batmom, spidermom, ironmom, ultromom...hebat!!! *kembang hidung* -..-

(Dah over pulak T___T)

Nak Mula Citer dari Mana ek? Huhu.
Hmmm...k MCM nih exceli aku punya due date jatuh pada 28 Dec 2017. Bayangkan lah nak sampai due tu mcm2 yg berlaku pada kandungan aku nih. Iaitu, tumpah darah- aku dah Citer dlm entry lepas yg 'susahnya nak maintain Hb' tu. Tu entry lama, dah beranak bawu pasan Tak publish...hahaha sabor ja lah 😂, air ketumban leaking tinggal 5cm ja Masa kandungan 36weeks Dan 6cm Masa 39weeks

Masa air ketumban 1st time leaking tu 36weeks, aku masih lagi di Subang. Memang Ada appointment 28 Nov tu. Doc ckp air ketumban kurang, kena induce next week. Aku dah gabra Masa tu because I'm not ready yet.. hahaha. Dah kenapa kurang padahal Tak Ada pun leaking ke hape kan. Doc ckp mungkin Ada leaking sikit2 , aku Tak perasaan. Owh okey....mungkin jgk kuar sikit2 masa aku kencing and batuk. Itu Hari kan aku Ada kena demam, batuk, selesema bagai kan.


Since aku nak beranak Kat kedah Sana, aku mintak doc buat Surat refer Hospital Sultanah Bahiyah. So dalam tempoh beberapa Hari aku nak Balik kedah tu, aku terima pakai nasihat member2 dan otai2 suruh aku minum air kelapa muda dan buah tembikai . Tujuan dia utk tambah air ketumban katanya... hahaha Mcm kelakor kan? Sambil minum terfikir jgk petua nih fakta ke auta...tapi berdoa jgk lah air ketumban bertambah Dan aku Tak perlu induce...tatuttttt!!

Jgn Tak Taw berkesan doh petua tu. Hahaha.....aku Balik kedah utk serah diri beranak pada 1 Dec tu...doc check taw2 air ketumban dah normal. Tak perlu induce. Ya Allah bersyukur tak Tak terhingga. Selamat!!!

Lain Kali Jgn amik ringan petua owg tua2 k.



Nasi 7 benua

Dah Tak perlu induce kan, so aku pun bersuka ria, jalan2 makan angin, pegi pesta penang Sana! Syok baq Ang! Dpt mkn pasemboq, mkn kerang bakar, mkn nasi 7 benua, mkn durian. Mentekedaqah ja Kat Penang. Tu ja mampu, nak 'ukur' Penang tu Tak mampu dah nak bwk pewut boyot. Nak semput berjalan Banyak. Berjalan kat pesta penang tu pun aku dah Rasa jauh, laki aku tolak belakang sambil. Kuar peluh jantan I all ..huhuhu

Genap 9 bulan aku kena check dengan doctor Kat klinik pokok sena Sebab aku kan kes luar transfer dari Subang ke kedah kan. 
Sehari sebelum appointment dgn doctor tu aku Rasa baby kurang aktif...dia nendang tu Tak kuat mcm sebelum Nih. Biasa kalo dia gerak tu sampai senget2 pewut aku. Aku wisau jgk lah Tapi  malas sabar ja lah sampai appointment esoknya. Fikir dia tido kot, baby nendang Tapi aku Tak perasan kot, dia dah penat berjalan Kat Penang Hari tu kot, sedapkan hati! Boleh? Hahaha

17 December, checkup dgn doctor klinik pokok sena tu. Cerita semua ngan doc pasal baby kurang aktif tu, kena marah. Padan muka aku! Huhu. Doctor bising kenapa tak terus pegi hospital?

 Saya ingat takpe doctor, mungkin perasan Sy ja. Kihkihkih. Seriously, Hari tu aku asyik sedapkan hati ja. Dah kena marah pun redha ja lah. Hehe

Dah kena pegi PAC check pewut Hari yg sama tu. Mintak kakak aku bawak kan sebab yen Kat penang, keje. 

Bila doctor check, doctor kata air ketumban kurang, tinggal 6cm sahaja. So since aku surely Tak boleh over due Sebab pernah tumpah darah, doctor Kata meh lah Kita induce esok. Aku pun pasrah yg Tak bape nak redha...hehe. okey, jomlah induce esok. Rasa Tak sabor nak jumpa my baby my buah cinta in my tummy...aku Tak dibenarkan Balik pun, Tewus process masuk ward...nasib Baik brg baby, brg aku nak masuk labour room semua dah prepare. Kol yen bagitau aku kena induce a.k.a paksa beranak...huhu

Melahirkan

Perasaan aku memula tu, Tak nervous pun, Tak takut pun, aku pasrah ja. Hehehe
Pepagi tu yen sampai, dia teman aku sampai ke petang (waktu melawat). Dia layan semua nafsu makan aku utk hari tu sebab esoknya aku dah nak kena induce. Asyik Naik turun ke cafeteria jer beli mkn...hahaha

Syurga dilayan seperti permaisuri mcm tu.

18 hlbn pagi around jam 7 cmtu aku di induce buat pertama kalinya. Bapak sakit kena selok 😭. Nangis tapi rasa mcm tak bijak sangat jer...Sebab bawu kena selok dah Tak tahan , beranak kuar baby lagi sakit kot. Tabah Dan sabar kunci kebahagian...ecewahhh! Hehee

1st induce Tak Rasa apa pun. Rasa bosan gila sehari tu. Ibu2 lain dah beranak, baby siap dah Tido katil sebelah dah, aku Tak beranak lagi. Agknya baby Tak mau kuar lagi. Aku sampai mintak nak Balik, since baby Tak nak kuar lagi kan. Nurse ckp Tak boleh? Dah kena induce Mana boleh Balik. Hehe

Malam tu kena selok lagi, letak apa entah doc ckp Kasi ransangan Kat ubt induce tu. Lepas tu, dia dah start sakit2 Tapi Tak kuat sangat. Boleh dikatakan anja2 lagi, sakit mcm senggugut tu. 1 jam skali mcm tu dia sakit. Kiranya aku still boleh tahan lah. Awal pagi tu around 3,4 pagi mcm tu aku terkejut jaga Sebab sakit , sakit tu dtg setengah jam skali. Aku Biar kan, relex Dulu. Masa check heartbeat baby pagi tu, doctor check bukaan skali dah buka 3cm. Huh...jauh lagi perjalanan. Ibu2 lain cakap kalo 1st time beranak ni bukaan lambat.

Aku Cuba Tido....Tapi Tak boleh bila sakit tu dtg Makin kerap, 5 minit skali. Masa check heartbeat baby aku ckp nurse aku Rasa sakit sangat Tak boleh tahan. Masa tu Rasa mcm nak patah Balik ja waktu, nak Balik umah xmau induce. Kihkihkih 

Nurse pujuk soh sabar , doa. Katanya benda Tak boleh elak Memang akan sakit. Dia ajar aku cara bernafas utk kurangkan sakit tu. Apa nih?  Aku Tak Rasa pun sakit tu berkurang hahaha...Tapi teknik pernafasan tu buat aku relex. Aku pasrah ala-ala rela gitu....ecehhhh!! hehe 

Time tu lah aku asyik nangis ja ingat Kat mak aku. Ya tuhan mcm nih ke sakitnya ibu2 Masa melahirkan Kita. Tak dapat Tido,  Aku buat solat sunat pagi tu. Walaupun sakit sangat Tapi gigih buat solat sunat. Rasa tenang sangat. Pada Allah Kita mampu mintak utk kurangkan sakit.

Lepas solat subuh sambung whatsapp hubby, confirm yen pun Tak dpt Tido dari smlm sbb aku asyik ngadu sakit ja. Dia kol pagi tu aku xboleh nak jwb sbb tengah tahan sakit. Sakit sampai nk bercakap pun xkuar suara. 

Kul 8 Mcm tu aku dah gelisah ats katil. Memang xboleh lelap dah, duduk xboleh, aku baring dgn harapan boleh kurang sakit. Tapi non hado jgk...sakit mcm nak mati. 

Disebabkan call Tak dijawab, yen mintak dan dapat masuk jumpa aku. Dia masuk tu nampak aku nazak sangat katanya (ciss!) Dia Tewus panggil nurse mintak check bukaan. Sekali check bukaan dah 6cm. Semua nurse and doctor yg Ada time tu mengucap "alhamdulillah, dah boleh masuk labour room!". 

Dengar kata nak masuk labour room aku sikit Rasa happy walaupun aku Taw sebenarnya azab aku belum tamat lagi. Sebenarnya episode sakit nih sambung dilabour room. Kahkahkah 😂

Masuk labour room diowg masuk lagi ubt melalui drip tu. Lagi lah sakit...sakit belakang bdn, gelisah Tak tentu arah dah aku. Yen pegang tgn aku soh doa, bagi sokongan bagai. Dia buat lawak pun aku Tak Rasa lucu dah. Rasa nak lempang adalah nasib tgn Tak sampai ja hahaha.

 Tiap Kali sakit dtg menyegat aku baca doa nabi Yusuf tu. Doa aku Taw semua aku baca. Doa halau setan pun aku baca....punya desperate hamba Allah sorang nih 😅 

Sakit macam nak mati Wei.
Sakit yg Kita Tak boleh nak buat apa dah, Tak mampu kita nak lawan melainkan redha sahaja. No wonder lah sakit beranak nih mcm sakit diambang mati. 

Aku kecewa satu benda yen Tak teman pun saat aku melahirkan. T___T
Dia Tak sempat nak masuk jam dua. Since estimated 4 jam lepas tu bawu aku bersalin, so nurse bidan soh yen kuar Dulu g makan, solat. Tapi aku sebelum jam 2 dah nak push. Luth dah Tak Sabar nak nengok dunia. Hahaha padahai aku yang xsabar nak push. Itu pun 2 Kali aku jerit panggil nurse cakap nak push, baby nak kuar dah. Diowg Tak percaya aku doh, diowg suruh aku hold, jam 2 bawu push. Giler apa? Maybe disebabkan  aku 1st time mum to be so diowg Tak caya aku. How dare!!!! 

Kali ketiga aku jerit ckp aku dah push. Bawu terhegeh nak dtg check. Skali nurse yg baik dtg...dia nengok "Lol..kepala baby dah nampak!" Bawu kelang kelibut yg lain prepare nak sambut. Sabor ja lah aku. 

Ini lah dia buah cinta Ummi Dan Walid. Lahir pada jam 2.06 ptg 19/12 dengan berat 4.08kg. Hasil bimbingan nurse bidan, lebih kurang 15 minit, 3 Kali push aku lahirkan Ahmad Luth Alfateh.

Syukur alhamdulillah...lahirnya umat nabi Adam Dan Muhamad, khalifah di bumi Allah. Jadi anak yang baik Dan umat yang taat yer sayang. Ummi Dan walid love you forever and ever.

P/s: panjangnya karangan aku, 2 bln lebih nak siapkan 1 entry nih. Hope korang Tak penat membaca, tu pun Kalo korang baca lah. Hahaha 😂




6 comments:

  1. tahniah cherry.comelnya baby. akak br terfikir eh dah bersalin ke belum chery ni. tengok dah 2 bulan lebih rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. terima kasih sis. Hehe tnggu mood rajin dtg bawu nak update sis, biasalah.

      Delete
  2. Alhamdulillah...Tahniah akak & suami. Comelnyaaa baby!

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah dah ada baby rupanya.
    Tahniah ya...
    Baca kat about me tu masih gadis katanya huhuhu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih...yah belum tukar lagi about me hahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...