Nuffnang ads

Friday, April 14, 2023

Aku Seorang Pengurus Rumah

 Malam ini 14 April 2023, ya Hari ke 23 Ramadan uolls...tiba-tiba rindu nak menulis di blog. Dengan perasaan yang sukar diungkap dengan jari jemari, aku log in masuk, alhamdulillah 🤲, masih ingat password 🔑. Aku yakin Kalo fizikal diary blog ctcheery mesti dah berdebu kan seperti kitab lama yang tidak langsung menarik untuk dibaca..tak pun dah jadi serpihan kertas sebab digigit cikti...kus..kus 😅😅 

Sepanjang Aku jadi ibu, banyak perkara dan kejadian yang menguji kesabaran. Tak mudah rupanya nak menjadi seorang ibu. Selagi Kita fikir tak mampu bersabar dengan ujian itu, lagi itu Kita diuji dengan ujian yang seakan akan. Seperti kata pujangga, Allah akan uji Kita atas sesuatu yang Kita takutkan. Jadi belajar lah berserah hanya pada Allah semata-mata.

Mengimbas kembali..dulu Aku terima lamaran suami hanya satu matlamat, Aku nak hidup yang tenang, bahagia.. berada dirumah uruskan rumah tangga. Ada anak-anak yang comel untuk diuruskan. Dan tak lupa jugak duit yang kepuk-kepuk. Mesti!!! Sebab pagi nak breakfast kat Pulau terbesar Dunia, Greenland, lunch kat Netherlands, dinner kat Belgium. Hah ghituh lah perancangannya. (Yes berangan itu percuma)Tapi...(tunduk kepala) Rupanya realiti hidup ni lebih sukar...bercanggah dengan apa yang diimpikan. Semakin ramai ahli keluarga, semakin berat tanggungjawab & ujian pun semakin besar. 

 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد

Fyi, Aku dah punya 3 orang anak lelaki yang menjadi saksi cinta abang askar..ecehwah..haha ghitu pun boleh. Anak no 3 Aku deliver on January yang lalu.  Yes..raya cina, that why nama dia pun Aku letak ala-ala Chinese name. Boleh panggil dia Ahhan atau Ahhud ...pilih Mana yang menjadi pilihan hati. 🤗 Kihkihkih. Kena tazkirah sebakul dengan Ayah Aku itu Hari. Sampaikan laki Aku pun kena terang satu2 maksud namanya sebab Ayah Aku tak percaya Aku. Hahaha 😂

Itu lah Cari penyakit. Tapi namanya maksud baik jer uolls. Biasa lah orang tua..panggilan ke arah bangsa lain ni kurang gemor...tapi kalo panggilan peah, yub, mamat, man, acap..apa lagi? Hah..depa Suka lah. 😁

Sepanjang bulan Ramadan pun kami terduga jugak. Belanja puasa kena cut off sebab habis dekat yuran & barang Sekolah anak. Tu baru sorang anak jer yang Sekolah. Yang ramai tu mcm Mana lah kan. To me, bagus jugak sebab sepanjang bulan puasa kami tak ada pembaziran langsung. No Bazar2 anymore. Kalo nak beli kuih pun beli jer kat gerai tepi2 jalan yang dah biasa meniaga harian tu. Lauk mmang Aku masak simple2 jer. So tak ada extra2 lauk tak habis kena buang ke apa ke takde. Pendek cerita takde pambaziran lah. Good tak iolls?? Good kan? Hehe😁😁

Okey..jom Aku share juadah jimat iolls sepanjang bulan puasa ni. 


Masa ni Berbuka sensorang sebab toklaki duty

My favourite kuih Masa Ramadan Kali ni 🥰
Asyik dok repeat beli jer 😂

Masa ni pun toklaki duty. Berbuka dengan anak2 yg tak puasa. Juadah beli jer, malas benor nak masak bila buka sensorang ni kan...hehehe



Meriah tak iolls? Boleh lah kan..yang penting tiada pembaziran. Kos sara hidup, harga makanan siap, bahan mentah semua mahal benor. Kalo makan asyik membeli tapau jer...jgn kan tauke balak...tauke bank pun boleh bankrap huhuhu 🙄 

Okey lah..Aku rajin Aku share persiapan raya pulak. Bukan apa pun wei, share ni lebih kepada luahan rasa ja. Aku taw zaman now 2023 Mana ada lagi berblog. Zaman now..zaman TikTok kihkihkih

Orait Chau..xoxo 😘

2 comments:

  1. welcome back!!!

    sekarang barang dah mahal. nak tak nak kita mesti berjimat cermat walau apa cara sekali pun...

    p/s bkn takziah. tp tazkirah😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ my dear..ha'aklah baru perasaan typo 😁😁😁

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...