Nuffnang ads

Friday, November 9, 2018

Crispy Potato Fingers ...dapnyeee!!

Salam penghulu segala Hari.

Hari nih Kita main masak-másak plak yeh teman-teman blogger.
Tapi Kali nih Kita nak masak menu untuk baby-baby Yang Susah Sangat nak makan, macam ALuth.

ALuth sejak cherry berry (read: cirit birit) itu hari dia memang tak mau dah makan nasi. Aku pun tak tahu kenapa dia boleh tak mau nasi, sedangkan sebelum tu memang favourite nasi. Aku sua masuk mulut, dia luah. Aku sua lagi dia tepis, Aku pegang tgn paksa suap dia menjerit..."wawawa.wuwuwu..bububu!" 

Sabor ja lah dpt anak suka Bebel. And the end..habis jugak nasi tu..bukan masuk perut ALuth..masuk perut Ummi. Mana Ummi hang tak tembun. T___T

Kemungkinan dia trauma atau mungkin jugak dia Rasa tak "kewl" langsung makan nasi... Jadi dia nak ubah selera tapi serba Salah nak Kasi taw ummi. Nanti Kang Ummi mental plak tetiba ALuth bercakap siap ketuk periuk...seram!!! kehkehkeh.. 

Sebelum ALuth ketuk periuk dan mula bercakap..aku Ummi mithali abad ini gigih lah...Google dan mesej hakak aku mintak resepi chicken fingers Yang dia buat baru-baru nih. Tapi Aku buat lain Sikit ...potato fingers. 

Jadi...ini bahan-bahannya.

Bahan Yang Aku guna adalah apa yang ada di dapur jer ...di dapur Aku yeh ..bukan dapur jiran sebelah..hehe...ok tahu, tak kelakor.


Carrot potong dadu (direbus dulu)
Salad hiris halus
Bawang puteh cincang halus
Tomato half potong dadu
Isi ayam Sikit
Udang 2 ekor

Bahan utama, 2 biji kentang Yang dah direbus dan kendian di lenyek sepenuh hati.

Gaulkan sekali bahan tadi..bersama tepung, dan lada puteh (sikit sahaja).  Garam dan gula aku tak letak sebab buat utk baby Kan. Owh yah... Tepung boleh pakai tepung jagung atau tepung gandum. Aku guna tepung jagung jer. 


Gaul-gaul tu sampai jadi doh mcm nih. Pastu sedia lah utk digelintir. Nak gelintir mcm mana pun tak pe. Bulat, panjang, lonjong, empat segi, up to you.

Dan begini lah kejadianya....


Aku buat Bentuk finger panjang-panjang..
Walaupun finger tu mcmmm ...... gemok Sangat ja...bahaha

Tengok saiz pembuatnya dulu! #harapmaklum

Yang nih masuk peti...lain Kali boleh goreng lagi. 

Langkah seterusnya ..boleh lah goreng!

Aku goreng 12 pcs semuannya. ALuth makan 6 pcs, Aku makan 4pcs. Walid dia makan 2 pcs ..hahaha

Masa goreng tu api kecik ja k..supaya fingers tu masak elok hingga ke dalam liang-liang lahad...eh? Hehe



Dap...dap...dapnyerr!


Baby ALuth happy ja makan. Mungkin sebab dia boleh pegang dan makan sendiri. 
Tapi still atas bantuan Aku jugak sikit-sikit.



Last fingers


Licin Sudah!!


Cuci pinggan jab kasi bersih!
(Habis lah bantal ummi 😭)

Maaflah Kalo resepi nih mcm semak ja..hahaha. Aku tak reti nak bagi sukatan semua Tu sebab aku pun main bantai ja ikut kesesuaian dan secukupnya. Mcm Aku bagitau atas tadi..Aku buat nih apa yang Ada kat dapur ja...sayur Tu, bantai ja pakai daun salad..korang nak letak daun rare pun boleh, mcm daun cili, daun kucai, daun bawang ke....nak rare lagi letak lah ulat daun .. kahkahkah

Okey tak kelakor... bye..bye




2 comments:

  1. Salam perkenalan Ct Cheery,
    Nampak sedap crispy potato fingers ni, boleh cuba buat nanti.. Cicah sos mesti mables kannn...

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. tips yang last tu kelakor.. 🤣🤣
    Tapikan.. nak bagi tahulah.. idea nie sirius menarik.. rasa cam nak buatlah.. Sha save dulu resepi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...