Nuffnang ads

Monday, May 11, 2020

Menu Iftar Beberapa Hari Yang Lalu.

Ewah...tajuk??? Hahaha
'Beberapa Hari Yang Lalu' tu pasai tak ingat pun Ramadhan ke bape? Main upload masuk ja...yg lain belakang cerita janji upload gambar makanan k kihkihkih

Dah 3 Minggu ke kita puasa? 
 Nampak tak perangai tak amik taw? Hari nih pun aku tak taw Hari apa...jab...ok hari isnin, bawu lepas nengok kalendar. Hahaha

Hari-hari menu berbuka kami sekeluarga memang aku yang masak lah...selaku permaisuri hati en somi...dia memang suka aku masak lagi dari beli luar.. walaupun aku masak hari tu tak menjadi/tak sedap...dia tetap akan makan dengan muka kesedapan yang tak terhingga. Bukan sebab takut kena tido luar ke hape...bukan...tapi sebab  dia wisau aku mogok tak nak masak dah sampai Tua... Hahaha. 

Takde lah Wei..Kos hidup kat penang tinggi dah sekarang, Sama taraf dengan KL/Selangor. Kalo perangai makan hari-hari Beli luar mmang kopak...tokey Jakel pun boleh muflis hikhikhik ...

Melayu BOIKOT Jakel ek? Owg Shah Alam sila Jawab. Huhu

Okey dah...kembali kepada tajuk kita hari ini. Selamat menjamu mata yeh..hahaha 🥰

Ayam Percik Ciktie

Blend -; Cabai kering,bwg besar 2 biji, bwg puteh 4 ulas, serai 2 btg dan halia 2 inci.

Cara-; Bahan yg diblend masuk dlm belanga, masuk ayam, masuk 1 sudu kecik halba, air asam jawa, santan, dan perasakan (garam/gula).
Masak sampai kuah hampir kering, pastu ayam susun dlm tray, masuk oven biar dia masak kasi garing2 Sikit. Jgn lupa balik2 Kan ayam dan sapu kuah atas ayam. Dah balik ayam bawu letak sayur jika perlu. 

Ciktie malas, masak ja skali harung. Lauk ni dah cukup mkn ngan nasi panas2 🥰🥰
Malas tapi cerdik jugak ciktie nih...huhu
(dah puji diri sendiri plak)

Kari Udang Galah (Tanpa Santan)

Bahan -; Mayang bawang besar sebiji, bawang puteh 3 ulas, serai 1"

Cara-; Tumis bahan yg dimayang tadi bersama kayu Manis, bunga lawang, pelaga dan halba. Dah harum bau, masuk Udang, pastu masuk bancuhan rempah Kari. Biarkan sampai rempah masak. Dah masak boleh tambah air dan masukan kentang. Masak sampai kentang empuk. Last sekali masuk potongan buah tomato. Tak yah lama sangat Kang tomato lembik sangat.

Daging Masak Kurma.
Suami duty malam tu, so tapaukan dia makanan, ....simple jer kan tapi sedap.
Memang sedap ..tak tipu kahkahkah

Resepi daging kurma tak payah..sebab Aku tak pandai pun..Aku tiru ja Resepi belakang plastik rempah kurma adabi.huhu
Dah mudah...kenapa nak susah2? 
Hahaha

Daging Bakar Danok.
Aku tak masak k...Aku Beli hehe.
Aku cuma nak cakap tak suka, sebab manis...tak kena dengan tekak kami sekeluarga ...kami tekak Melayu kedah, suka pedas-pedas...baru lah kick!!

Pizza homemade ciktie

Roti pizza buat sendiri k. Resepi malas lah nak share. Majority dah pandai buat pizza sendiri kan. Aku ja lembab update. Cuma 1day Aku up entry buat pizza nih, sebab aku nak save Resepi kat blog. Aku nih sejenis makan semut banyak..Lupa memanjang hahaha

Popia ketam cheese
Popia nih pernah share dah dulu. Aku kerap buat utk potluck kat ofis.


Okey..setakat ini dulu menu iftar Kita...Ada menarik lagi nanti Aku update entry lagi k.
Assalamualaikum..mood tengah swings lagi...laju ja nak tamat entry hahaha

3 comments:

  1. Semuanya nampak sedap. Tetiba nak try buat menu tersebut. Ok. Abam kie follows back, ok?

    ReplyDelete
  2. Sedapnya semua menu. Sedap tak sedap belakang kira. Janji masak perut kenyang sudah :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...