Sunday, July 20, 2014

Ikan Goreng Berlada dan Air Asam berkurma

Yer!!! Aku tahu nak masak ni simple ajer…Ibarat celah gigi pada korang..

"Heiii…gigi ada cili tu?? Tak puasa ek????" 6______6 hihi

Walaubagamainapun aku nak tunjuk jugak juadah ramadhan aku this years
Walaoiiiiiii........degil tak dak dah!!!!!          

Okey, mari mulakan dengan sediakan bahan-bahannya 6____6


Bawang puteh 2 ulas, 1 biji bawang besar yang dibelah dua dan cili besar dan jintan manis. 1 bahagian bawang tu dihiris halus.
Semua bahan ni diblander ataw ditumbuk kasar. Kalo tumbuk lagi best dan rasa asli cili tu.

Tapi memandangkan cheery ni lesung pipit pun tak ada apatah lagi lesung batu…so cheery blender aje senang. Hikhikhik  ^_____^


3 ekor ikan temenung ni kita gaulkan dengan kunyit dan garam


Dan kita goreng sampai garing

Sambil menunggu ikan goreng tu masak, jom kita buat air Asam berkurma ni
Firstly, aku amik asam jawa ,gula dan dibancuh dengan air panas


Dah dapat pes air asam tu, buang asam tadi dan masukkan beberapa biji buah kurma
yang telah dibuang bijinya. Terserah korang nak masuk bape pun. Aku masuk 5 biji. Kalo lagi banyak lagi terangkat taw rasa dia…korang mesti loike punya lah!!


Kacau sampai sebati….dah sebati masukkan ais…walahhhh!!! Sedap okey!!! Rasa dia ada iras iras
Minuman pearl kacip Fatimah plus kurma taw, Nescafe punya product tu!!
Biasa nak buat air ni akak aku akan blander asam dan isi kurma ni….tapi biasalah aku ni
Pemalas serah dekat aku…kalo ada anugerah , rasanya aku lah pemenang berturut-turut


Bahahahaha….okey cukup gelak tu. bulan-bulan posa ni tak boleh gelak banyak-banyak..penat!!

jom sambung masak ikan tadi ,
bila ikan dah garing angkat dan ketepikan dulu.


Dah tiba masanya kita tumis bahan yang diblender tadi, dah bau wangi kita masukkan bawang yang telah dihiris tadi…Masukkan air jika perlu untuk dapatkan kuah…Tunggu sampai masak.



Okey siap, Ayam goreng berlada dan Air Asam berkurma


Walahhh!!! Mama mia!!! Bye………..

7 comments:

  1. tu ayam ke ikan sariyanti..
    akak baca lepas sahur ni
    ke ahkak yang ngantuk neyh, haihh..
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tengah mamai tu!! meh tido meh..hehe

      Delete
  2. dah sedap dah tu... tp akak kan skrg ni xlalu mkn ikan kembong ni.. muak kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. urmm..ni pun sebab muak dah mkn aym..tu cari ikan..hehehe..muak ikan t kita cari daging plak..kihkih

      Delete
  3. errkkk.. pakai letak sebijik2 gittu kurmanye??
    hahahahahahaha... ade rasa ke kalo x blend dik oiiii..
    sabor jer lah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. urmmm..sebenarnya sy dah carik carikkan buang biji dah kurma tu dan kaco dgn air panas . gambar tu wayang jer lebih..haha..urmm sabor jelah kak, tak bape nak rajin posa-posa ni..hahaha

      Delete
  4. maska asam ni slalu buat api x pernah letak kurma. blh try bila bila nanti..
    thanks cheery berkongsi resepi

    ppsstt: tenkiu tau :)
    selamat hari raya maaf zahir batin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...