Thursday, June 14, 2012

Kaitan sedu dan sakit jantung

Pagi ni,smpai ja ofis aku terus terkena SEDU..pe ke hal plak,dtg ofis je SEDU..kena santau ke pe ni..haha
guwau je...
Aku tak tahu lah ek pe kena mengena ofis ni dgn sedu aku ni.Ni kali kedua aku SEDU di ofis.kat rumah xde plak kena SEDU..pelik juga aku kan..
Oleh sebab SEDU aku berpanjangan dan smpai aku xtahan kerana kepenatan aku pun jeng jeng jeng......

"BUKA TENET and cari info sal SEDU"..hahaha propa..

 SEDU ni sebenarnya bukan jenis penyakit,dan aku sndiri pun xpasti kategori apa SEDU ni,Mybe ......ah xentah lah...Sini aku kongsi sikit info pasal SEDU yg diceduk dari blog Dr Zubaidi Haji Ahmad......

Sedu berlaku apabila otot diaphragm mengecut secara tidak terkawal diikuti penutupan peti suara lalu menyebabkan bunyi 'hic' dikeluarkan. SEDU biasanya tidak berpanjangan,hanya beberapa minit dan ianya akan hilang sendiri.

Terdapat beberapa cara digunakan untuk menghilangkan SEDU,antaranya:

1) Bernafas dalam bag plastik
2) Menelan satu sudu teh gula pasir
3) Namun dikatakan teknik yg paling berkesan ada lah teknik vasalva-memicit hidung dan menutup mulut dan hembuskan udara dari paru-paru sekuat hati.Dengan itu tekanan dalam thorac akan membantu mengurangkan SEDU.

Antara sebab-sebab SEDU yang dapat dikenalpasti adalah,
1) Tabiat makan yang terlalu banyak dalam satu-satu masa
2) Minum arak atau minuman yang bergas
3) Emosi yg terlalu gembira
4) Stress

Sedu tidak menyebabkan sakit jantung,sebaliknya penyakit serangan jantung boleh menyebabkan SEDU. Walaupun ianya amat jarang, ia disebabkan oleh pengecutan diaphragm apabila saraf vagus dirangsang ketika serangan jantung.

Selepas pembedahan jantung,fenomena SEDU yang berpanjangan berlaku kerana terjadinya radang (inflammation) pada diaphragm selepas pembedahan. Apabila radang ini sembuh SEDU akan hilang dengan sendirinya. Selain itu, Terdapat  ubat yang diberikan pesakit jantung yg boleh menyebabkan SEDU.

So,nak info lg pasal SEDU boleh lah dapatkan dalam blog Dr Zubaidi k..


P/S: dan aku dah tahu napa aku sedu,pe lg sebab mkn terlalu bnyk dlm satu2x masa la...besday party semlm aku melantak buruk xingat dunia...so ni kesannya...SEDU..

BYE.....




1 comment:

  1. alhamdullillah.....selepas pengambilan produk sne.,mak mentua saya tak jadi buat bypass, skrg cuma checkup setahun sekali sahaja....berikhtiarlah menggunakan produk sne ini utk sesiapa yg ada masalah jantung....www.produksne.com.my

    IKHTIAR dengan produk SNE untuk ANDA yang bermasalah: 1.Lumpuh/Strok/Saraf
    2.Jantung/Darah tinggi
    3.Koma/Patah Tulang
    4.Buah Pinggang/Gastrik
    5.SakitPinggang/Sendi
    6.Buasir/Haid/Sembelit
    7.KencingManis
    8.SLE/Luekimia/Thalassemia
    9.Gout/Sakit Lutut
    10.Asma/Lelah/Resdung
    11.Thyroid/Bisul/Jerawat
    12.SukarMengandung/Keguguran
    13.Kanser/Fibroid
    14.Penyakit Kulit((Psoriasis/Ekzema)
    15.Prostat/Hati/Paru-Paru
    16.Masalah Seksual/Berat Badan
    17.Batu Karang/Tidak Lawas
    18.Penyakit yg sukar di ubati.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...