Nuffnang ads

Thursday, November 14, 2013

Rahsia Cepat naik pangkat

Sudah semestinya sesiapa yang bekerjaya punya matlamat hidup sendiri kan? Iyer dok??
Jangan katakana uolls yang bekerja aje, yang tidak bekerja pun punya matlamat sendiri umpama si tikus bermatlamat dapatkan cheese di atas dulang pembakar..*apa kena mengena ni?

Wokeylah,memandangkan aku ni pun bukan dr muhaya atau syed muzaffa yang tidur berbantalkan bulan dan bintang, meh aku straight to the point. Pointnya adalah nak share tips dengan kowang ajepun…
hihi [poyo, smpai kuar segala bulan dan bintang ko yeh]


Pertama kalinya, kena ada matlamat. Aku peduli apa kowang kerja dalam bidang apa pun, jualan minyak urut, service body ke, cari gali gold ke, tanam tebu dipinggir bibir ke, apa-apa jelah janji kowang ada sasaran matlamat dalam kerjaya kowang. Sasaran ini penting gak sebab akan jadi pendorong atau motivator  untuk kowang  lebih tekun dan focus. (- .. -) *kembang kempis ..kembang kempis.


Kedua kalinya, rancang kerja dan laksanakan kerja. Point ni aku titikberatkan sebab klu kowang cekap dan berinisiatif ,kowang perlu bijak dan tahu kerja yang lebih penting dan yang mana perlu dibuat dahulu.

Point yang ketiga, jangan buat kerja last minute. Walaupun ini adalah fv aku, aku tak galakkan kowang berperangai macam ni sebab nanti jadi macam aku kelang kabut macam lipas kudong kena racun tikus. Dah lah kudong, kena racun pulak, kan tragis tu? Bos kowang pun akan hilang keyakinan kat kowang sebab tak bijak manfaatkan masa dalam bekerja, hah gitu!!!

Berdikari. Kowang kena pandai berdiri di atas kaki sendiri, bukan pinjam tongkat moyang kowang buat stand, kononnya leh berdiri sama tinggi, duduk sama rendah ngan bos uolls. 
Opsss!!!! Point macam lari jerk kan?? (-______-)

Walaupun kowang bekerja dalam teamwork, kowang tetap kena pandai berdikari, jangan menyusahkan ahli pasukan. Klu kowang ni staff bawu no wonder lah, memang perlukan tunjuk ajar owang lama tapi klu dah berbulan keje masih nak harapkan owang lain memang mintak kaki la jawabnya…

Pandai simpan barang. Ni berkaitan dengan alat tulis kowang yang kowang guna masa bekerja. It’s normal kalau alat tulis kowang tu hilang dan kowang xtahu siapa yang amik. Tapi untuk kemudahan dan kesempurnaan kowang semasa bekerja , kowang kena pandai menyimpan. Contoh, tiru macam saya! Saya tulis nama kat pen saya. Saya tulis nama yang freak budget owang nak amik pun geli…ngeh ngeh

Jangan malu bertanya. Owang tua-tua dulu kata malu bertanya sesat jalan walaupun kowang dah tentu bijak dan tahu jalan ,kadang-kadang datang juga blur kowang tu kan. 
Tanya aje, jangan jadi bodoh sombong,nanti owang nak berkawan pun tak nak.

Seterusnya, tidak berkira kerja. Belajarlah membantu dan berkongsi dengan rakan sekerja. Jangan nak kedekut sangat kudrat dan ilmu yang kowang ada. Berkongsi lah kalian dan bantu membantu sebelum ajal menjemput…eh? Hihi…memain jer,jgn siyes sngat..lex ah beb!!!! 
Pokok kata janganlah kerek sangat klu kowang buat kerja jabatan lain, bagus untuk kowang juga sebab dah dpt satu experience baru.

Last but not least, tidak ulangi kesilapan. Manusia memang suka buat kesilapan, sengaja atau tak sengaja. Tapi bila bos dah tegur cuba admit dan jangan mengulangi kesilapan yang sama. Sekiranya kowang jenis yang memperbaiki diri dan cekap dalam bekerja, bos pun senang dan suka kerja kowang.

Kowang jangan tak tahu, tips yang aku share ni memang ada kena mengena dengan aku. Bak kata owang giler, ‘jiwa kacau’ …perghhh owang gila pun ada kata hikmah bagai.

Honestly aku sendiri tak tau macam mana nak ikhlas dalam kerja sebab tiap hari kerja sakit hati jer memanjang. Bayangkan, boleh pulak si kapok pegi bercerita dekat hr manager ,aku buat kerja internal je. Kerja external semua dia yang buat …what the f*** was that?

Urmmm…dia jer yang buat kerja yeh? Sampaikan sempat lagi main games. Aku pulak goyang kaki je hari-hari sampai terkocil [read:buang air kecik] pun kena tahan sampai setengah jam bawu lah leh buang…
sib tak bocor…erkkk!!!!!!!!@#$%^&

P/S: marilah kita bersama-sama muhasabah diri untuk maju dan iklas dalam segala urusah..amin!! :-)

2 comments:

  1. salam, is bw sini, sambil menabung churpchurp 2X Inti dan tabung lain.

    Hmmm tips naik pangkat eerrrkk? hehehehe bagus teknik nie semua mesti cheery praktikal nie.

    iskandarx.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...