Nuffnang ads

Saturday, September 12, 2015

Appendix, beware!

*Entry ini dikarang pada 
09/09/15 - 10/09/15*

Letih sungguh hari ni terkejar kejar macam penjenayah. Driff Sana ke sini,sini ke Sana pastu Sana ke sini pulak, and finally aku di sini....hahaha.


Di hospital kajang.

satu satunya adik aku, kena warded sebab apendik. (Eja apendik pun tak taw nih)
Pagi tu jugak dia kena operate buang. Doktor bimbang apendik tu pecah. Baguslah, aku pun wisau jugak.

Cuaknya ya Allah,tuhan ja taw. Adik aku ni jarang nak sakit dan takut Doktor. Setakat demam, sakit sikit2 mana maunya jumpa Doktor. Tak macho katanya. Nak2 p hospital kerajaan yg mcm siput sedut tu. Taw taw kul 4.30 pagi kejut aku g hospital. Dia cakap dia sakit pewut sangat, tak tahan dah. Dia sendiri ajak g hospital doh!!! Apa lagi aku...pecut lah, tak fikir apa dah, yang aku fikir nak sampai hospital. Pandang sebelah, tengok adik aku yang dengan muka tahan sakit dia tu.
"Aduyai, ni bukan cobaan lagi nih, ni memang betoi-betoi nih!!"

Zupp...zuppp...zuppp 
5 pagi Sampai hospital,,nasib tak ramai tapi kena tnggu lama jugak!! Sabor jelah


Sambil dok atas kerusi ni pun leh tersengguk sengguk mengantuk.

Ni bawu lepas operation..alhamdulillah, adik I punya appendix tak kritikal, tahap biasa ja. Menurut Doktor, baru radang appendix. Belum sampai tahap bengkak dan bernanah lagi. So dia punya operation procedure biasa. Tapi biasa2 pun 3 jam setengah jgk. Berjanggut aku tunggu! hahaha. -..-

Aku bersyukur appendix adik aku leh kesan Dari awal. Awal sangat tu, maybe sebab dia kurus hahahaha. 

Ayah aku dulu appendix dah pecah bawu dapat tahu. Tapi alhamdulillah xsempat jangkit organ lain.  

Semua orang Ada appendix yeh kawan2. Appendix nih lebihan isi pada usus. Manusia memang tak tahu apa fungsi sebenar appendix. Makanan yang tidak dicerna dengan Baik oleh usus kita akan terkumpul Kat appendix tu. Bila banyak terkumpul lama lama appendix akan radang,bengkak Dan bernanah. Appendix tak merbahaya tapi akan bahaya kalo ianya pecah. Sebab Kat situ lah segala Mak nenek atok moyang bakteria Ada. So kalo pecah bakteria akan menjangkiti organ penting lain macam peparu,buah pinggang,jantung Dan sebagainya. Boleh bawak maut yeh.

So jangan memain dengan sakit pada appendix nih. Cepat2 g hospital Dan buang. Biasa appendix nih kalo sakit solution dia doctor akan buang ja. Adik aku Tanya aku leh tak dia nak simpan appendix tu, mcm syg nak buang katanya. Rawat jer lah sampai baik. Hoiii....ang ingat apa? Buah hati, Nak simpan2 pulak? *mata jegel sambil cekak pinggang*

Setahun aku, buang jer lah solution dia. Tak sure leh rawat ke tak. Tapi setakat ni tak penah dengar lagi hahaha :-p. Tak Ada appendix tak apa, leh Hidup ja. Agaknya dia rasa OKU kot tak de appendix.. Hahaha 

Macam mana nak tahu appendix tak sihat? Kalo sakit dan senak dalam perut pada sebelah kanan. Kalo Kiri gestrik yeh. 

Biasa kita tahu sakit kita nih, sakit perut biasa atau luar biasa. Macam adik aku, dia tahu sakit perut dia luar biasa sebab tu dia ajk g hospital. Doktor just check air kencing and darah jer dah leh kesan appendix.
Kalo dekat pesakit tu bau busuk macam taik, tu kemungkinan appendix dah pecah. So cepat2 bawak pesakit ke hospital.

Aku citer ni based on experience orang tersayang yeh, bkn saja saja citer. Hihi

Bil hospital

Aku bayangkan ratusan bil operation nih rupanya puluhan ja?? Hahahaha penat ja aku bayangkan. Habis yang operate appendix Kat hospital swasta sampai beribu tu mengapa dan bagaimana ek?

Maybe adik operation buang ja tak perlukan pemerhatian rapi mcm kes appendix pecah tu. Kalo kes tu susah sikit sebab Nak kena jaga, worry jangkitan pergi ke organ dalam kan

Perghh..mcm Doktor pakar lak aku nih hehe

Actually, pikir logik jelah kan

Okey, sebarang pertanyaan leh Tanya doctor cheery!! Kihkih

Babai korang..see again!



Perfectly you,
Ct cheery ^___^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...