Monday, May 19, 2014

Cara mengubati kaki yang tertusuk duri


urmm.... perkara diatas pencarian tertinggi minggu ni
tapi aku rasa tak ade pulak buat entry pasal teknik teknik cabut duri dalam daging ni
entry tewaskan musuh dalam selimut apakan lagi..lagi tak ada..

tak apa, aku sari yanti yang memegang status paling manja abad ini tak mahu deh mengecewakan peminat semua...bahahaha..*kentut* [amboi koo??]


Langkah pertama yang biasa kita buat adalah mendapatkan bantuan jarum peniti atau kuku atau gunting kuku atau pengepit janggut bapak korang tu..lupa plak nama dia..hahha
Tapi, disini aku nak suggest pakai gunting kuku...sebabnya dia lebih praktikal untuk memegang dan menarik keluar benda kecil macam duri dalam daging tadi tu. 

Jarum peniti? janganlah!! berlobang kaki ko nanti!! 
aku taw, korang mesti biasa pakai jarum peniti kan..cucuk dah cucuk lagi ! kesian daging korang, teraniaya!!
urhh..urhh..urhhh korang ni!! *geleng kepala*

Bawang

Langkah seterusnya, menggunakan bawang merah atau bawang putih
pilih ajer, color bawang mana yang korang suka...hihi
apa yang korang kena buat, sebutir bawang dibelah dua dan ditusuk pada garpu.
Dah tusuk tu pergi panggang dekat api..api lighter aje tak yah api besor besor macam nak bakar rumah tu..
Bila bawang tu dah tukar color, tampal lah dekat bahagian yang luka tu.
pelan-pelan la, kalo panas tak payah lah nak gagah tenyeh..kang melecur tak tahu..hah.?

Agak-agak macam dah kurang panas tu, tekan dan tahan sampai rasa macam getah bawang meresap sampai ke kulit. Okey, sebenarnya tujuan kita tekap dengan bawang adalah untuk mengeluarkan sisi-sisa atau butir-butir duri ataw serbuk kayu yang dah dikeluarkan tadi. Biasanya sisa duri tadi kalo dibiarkan akan membuatkan rasa nyilu pada tempat luka. so kita kena buang dia sebelum kaki kita bernanah dan bengkak.

Dengan langkah ni biasanya, rasa nyilu tu akan hilang, dan 2 atau 3 hari macam tu tempat luka akan mula mengering. Sisa-sisa duri tu akan keluar dengan sendirinya. 

Tips ni untuk luka tertusuk duri kecil aje okey, klu tertusuk duri besor gedabak kena cuba cara lain lah.
tapi kalu besor gedabak orang dah tak panggil duri, owang panggil bonggol...hah, lepas tu jadi lah macam hantu kuntilanak..[entah betoi ke eja camtu?]

Selamat mencuba!!! ^_____^


5 comments:

  1. serius? tak pernah tau kena letak bawang segala tu. selalu kalo tertusuk duri keluarkan duri je dah.

    ReplyDelete
  2. emm.. kadang cam pelik jer macamana boleh ada kat situ kan?.. entry yang kita tak pernah buat pun.. :D

    ReplyDelete
  3. thanks ct berkongsi.

    yg guna bwang tu serius ciksu bru tahu..
    selalu nya lepas cabut tu xda letak apa melainkan sapu minyak gamat je..

    ReplyDelete
  4. makasih ya artikelnya membantu sekali dan juga bermanfaat untuk pembaca yang lainnya...
    dan kalau ada kesempatan silakan mampir ke web sy di sini kaos kaki wanita mohon segera ya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...